Wat is bedrijfsopvolging?

Bedrijfsopvolging is eigenlijk gewoon het zorgen dat je bedrijf blijft voortbestaan als er onverwachte dingen gebeuren. Denk bijvoorbeeld aan het overlijden van een bestuurslid of de eigenaar van de onderneming. Bij een zorgvuldig geplande bedrijfsopvolging kan je als eigenaar makkelijker het zeggenschapsrecht overdragen op kinderen, familieleden of anderen in jouw omgeving.  

Wat is een boekjaar?

Een boekjaar is de periode van precies een jaar waarover het financieel verslag van een bedrijf loopt. Over het algemeen loopt een boekjaar van 1 januari tot en met 31 december van hetzelfde jaar. Maar als een bedrijf op een andere dag dan 1 januari tot stand is gekomen, kan deze periode verschillen (bijvoorbeeld van […]

Welke fiscale gevolgen zitten er aan schenken?

In het kort zijn de gevolgen simpel: degene die de schenking doet wordt armer en degene die de schenking krijgt wordt rijker. Dit kan gevolgen hebben voor de vermogensrendementsheffing in box III van de ontvanger. Ook belastingtechnisch kunnen er dingen veranderen, dit ligt (ook) aan de grote van de schenking. Om achter de specifieke gevolgen […]

Wat is een boedelbeschrijving?

Dit is een overzicht van alle bezittingen en schulden (in binnen- en buitenland) die de overledene had op het moment dat hij of zij stierf. De boedelbeschrijving wordt opgesteld door de executeur en moet onder andere bevatten: onroerend bezit (woning, land, bedrijf) bezittingen (inboedel, auto, kunst, sieraden, etc.) geld (bankrekeningen en contanten) aandelen en beleggingen […]

Ondernemer met pensioen opbouw in BV moet dit voor 1 juli 2017 goed regelen!

Afgelopen 7 maart heeft de Eerste Kamer het wetsvoorstel over de uitfasering van het pensioen in eigen beheer aangenomen. Dat houdt in dat pensioen in eigen beheer afgeschaft wordt. Is er al pensioen opgebouwd in de bv, dan zijn er drie mogelijkheden. Tot 1 juli 2017 is er tijd om te kiezen, tijd voor actie dus!

Welke keuzes zijn er?
Vanaf 1 april 2017 kan het pensioen in eigen beheer worden voortgezet zonder verdere opbouw, afgekocht of omgezet in een oudedagsverplichting (ODV). U hebt hiervoor tot en met 31 december 2019 de tijd. Welke optie aantrekkelijk is, hangt af van uw individuele omstandigheden. Het is daarbij hoe dan ook verstandig om de financiële consequenties te laten doorrekenen.

Wat moet er in ieder geval geregeld zijn voor 1 juli 2016?

Pensioenbrief aanpassen
Als er nog pensioen in eigen beheer wordt opgebouwd, dan moet de pensioenbrief zodanig worden aangepast dat dat vanaf 1 juli 2017 niet meer het geval is. Let op: als een deel van het pensioen in eigen beheer verzekerd is, mag een mogelijk toekomstige lagere pensioenuitkering uit die verzekering niet leiden tot een verhoging van het in eigen beheer gehouden deel.

Besluit Algemene vergadering van Aandeelhouders (AvA)
Als de verdere pensioenopbouw gestopt wordt, moet de AvA daar een besluit over nemen en dat besluit vastleggen in de notulen.

Bestaande verzekering afkopen
Als u besluit een bestaande pensioenverzekering af te kopen en de uitkering terug te halen naar uw bv, dan moet u het verzoek tot afkoop vóór 1 juli 2017 bij de verzekeraar indienen. De daadwerkelijke uitkering kan dan later in het jaar plaatsvinden. Laat u altijd goed informeren over de mogelijke gevolgen. Afkoop is niet altijd de beste optie.

 

Is mijn BKR registratie een probleem bij de aanvraag van een hypotheek?

Bij het aanvragen van een hypotheek wordt altijd gekeken of er een BKR (Bureau Krediet Registratie) aanwezig is. Veel mensen zien dit als een enorme hobbel om een hypotheek aan te vragen. Een BKR registratie hoeft niet tot problemen te leiden. Er zijn verschillende registraties.

Elke lening boven de € 250 wordt geregistreerd door het BKR. Bijna iedereen heeft bij het BKR wel een registratie staan aangezien dit ook geregistreerd is wanneer de mogelijkheid op je betaalrekening bestaat tot rood staan of wanneer je een creditcard op je naam hebt staan. Het hoeft niet te betekenen dat je deze ruimte ook daad werkelijk in gebruik hebt. Doorgaans is er met deze registraties niets aan de hand tenzij er betaalachterstanden zijn (geweest).

Zodra er iets aan de hand is (geweest) betreft het een negatieve BKR-codering. Zodra die opduikt zal de bank kritischer zijn met het oog op eventuele financiële problemen.

Belangrijk is het om open en eerlijk te zijn over negatieve BKR-noteringen en leningen. Banken en hypotheek verstrekkers doen altijd navraag bij het BKR, dus iets achter houden heeft geen zin. Wellicht is een notering vrij eenvoudig op te lossen door bijvoorbeeld de kredietruimte op de creditcard of betaalrekening te verlagen. Zijn er andere zaken die spelen geef dan uitleg hoe je in die situatie gekomen bent en hoe het opgelost is. Veelal zijn hypotheekversterkers bereid verder te kijken dan alleen een negatieve notering.

Omlaag die opslag!

De consumentenbond pleit voor consumentvriendelijke hypotheken met eerlijke, heldere voorwaarde.
De consumentenbond is niet tegen het hanteren van risico opslagen maar dat mag alleen als een bank daadwerkelijk extra risico loopt.

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft de leidraad van de Consumentenbond bekeken en steunt de oproep: ‘Als huizenbezitters door (extra) af te lossen in een lagere risicoklasse terecht komen, dan moeten hypotheekaanbieders hun klanten de lagere rente van deze risicoklasse doorberekenen. Dit betekent dat een aangepast rentetarief actief wordt aangeboden en niet zoals nu nog vaak gebeurt op initiatief van de klant. Als tijdens de rentevaste periode het risico daalt door een gestegen waarde van de woning of extra aflossingen, dan is het verlagen van de opslag mogelijk. Een aanbieder die het klantbelang centraal stelt, biedt haar klanten dit proactief aan.’ De AFM waarschuwt consumenten ook: ‘Het is belangrijk dat consumenten met een (bank)spaarhypotheek goed kijken naar de impact van een lagere rente en dit bespreken met hun aanbieder of adviseur. Een lagere rente betekent ook een lagere vergoeding op het gekoppelde spaarvermogen.’

Er is veel verschil tussen banken en hoe ze omgaan met de risico-opslagen. Er zijn hypotheekverstrekkers die op verzoek de rente wel aanpassen maar niet automatisch. Bij andere aanbieders is het helemaal niet mogelijk om aanpassingen tijdens de rentevaste periode. Ook zijn er grote verschillen in de manier waarop consumenten moeten aantonen dat de risico-klasse is veranderd.
Enkele banken nemen genoegen met de officiële WOZ waardebepaling andere vragen weer een uitgebreide taxatie van de woning.

De consumentenbond heeft onder andere de volgende doelstellingen gepresenteerd.
– Banken zijn transparante over de gehanteerde risico-opslagen.
– Consumenten worden minimaal één keer per jaar geïnformeerd over de laatst bekende schuld-marktwaardeverhouding.
– Banken passen de verlaging automatisch toe.
– Banken checken minimaal eens per maand of de risico-opslag omlaag kan.

Meer doelstellingen van de consumentenbond via deze link.

Woning

NHG voor een bredere doelgroep

Wie een hypotheek afsluit met NHG (Nationale Hypotheek Garantie) hoeft niet bang te zijn om met een restschuld achter te blijven in tijden van bijvoorbeeld werkloosheid of een echtscheiding. Met een hypotheek met NHG ben je ervan verzekerd dat de hypotheek verantwoord én betaalbaar is. De hypotheek voldoet namelijk aan de normen van het Nibud. Zo weet je zeker dat er niet teveel geleend is en naast de maandelijkse woonlasten is er dan nog voldoende geld voor andere uitgave zoals boodschappen, verzekeringen en een spaardoel.

NHG denkt in het geval van betalingsproblemen met je mee en helpt om een hypotheek weer betaalbaar te maken. Blijkt verkoop dan toch de enige mogelijkheid en is de opbrengst lager dan de uitstaande hypotheek dan kan de NHG deze restschuld kwijtschelden. De afgelopen tien jaar heeft het Waarborg Eigen Woningen 24.000 huiseigenaren geholpen met een staatsgedekte garantie voor de hypotheek.

NHG richtte zich voornamelijk op jonge mensen met een vast arbeidscontract. Nu steeds minder jongeren een vast contract heeft helpt het fonds steeds vaker andere doelgroepen.

ZZP’ers
Het waarborgfonds heeft onlangs een proef gedaan waarbij ZZP’ers al na een jaar hypotheek garantie kunnen krijgen. Er wordt gekeken naar het inkomensperspectief in plaats van het traditioneel kijken naar het huidige inkomen. Ook wordt er gekeken naar mogelijkheden voor mensen met flexcontracten.

Senioren
Voor senioren wordt gekeken of er garanties gegeven kunnen worden op financiering. Bijvoorbeeld voor aanpassingen in de woning bij het realiseren hulpmiddelen om langer te kunnen blijven wonen in de eigen woning. Punt van aandacht is dan dat de woning wel in een vergrijzende gemeente staat. In tegenstelling tot gemeente met veel jonge inwoners is het dan wél een waardeverhoging van de woning waardoor de mogelijkheid van financiering met NHG een mogelijkheid kan zijn. Er wordt individueel per geval gekeken.

Door verbreding van de doelgroepen die in aanmerking komen voor NHG wordt een nieuw beleid ingezet. Waar eerst gekeken werd naar het zetten van standaarden wordt nu gekeken naar de specifieke gevallen en wensen. NHG geeft aan dat ze maatwerk willen gaan standaardiseren. Het nieuwe beleid kan een grote impuls geven voor niet-traditionele hypotheken. Het waarborgfonds heeft het € 193 miljard aan verzekerde hypotheken een grote invloed op de markt.

Wat is een coöperatie?

Als verschillende ondernemers (met bestaande, eigen bedrijven) willen samenwerken, is een coöperatie aangaan een goed idee. Zo kun je als zzp’er in je eentje een grote opdracht misschien niet aan, maar met een coöperatie kan dat wel. Hier is het in- en uittreden van leden veel makkelijker dan een aandelenovername bij een BV. Het is […]

Trouwen

Trouwen, tot 1 januari 2018 is het fifty-fifty daarna minder samen delen.

Eind maart hebben wij al bericht dat de Eerst Kamer de initiatief wet aangenomen heeft om de huwelijksregels te wijzigen.
Wie vanaf 1 januari 2018 niets laat vastleggen bij een notaris, deelt dan alleen het vermogen dat binnen het huwelijk is opgebouwd.
Vermogen en schulden van vóór het huwelijk blijven persoonlijk bezit, net als bijvoorbeeld erfenissen of schenkingen die je tijdens het huwelijk ontvangt.

Anders dan de berichtgeving in de media doet vermoeden is het dus niet zo dat je automatisch trouwt op huwelijkse voorwaarden vanaf 1 januari 2018.
Trouwen nieuwe stijl betekent houden wat je hebt. Zo is het in een aantal specifieke gevallen toch nodig om huwelijkse voorwaarden te laten maken, bijvoorbeeld bij stellen die geheel financieel onafhankelijk van elkaar willen zijn of mensen met een eigen onderneming.